• ۱۴۰۳-۰۲-۰۱

ندول تارهای صوتی

ندول تارهای صوتی چیست؟ علتها و علائم و تشخیص و درمان ندول تارهای صوتی

تارهای صوتی درون حنجره قرار گرفته اند و در زمان حرف زدن هوا از طریق شش ها بین تارهای نیمه بسته عبور میکند و ارتعاش آن تولید صدا می نماید.

اگر مشکلی در ارتعاش این تارها ایجاد شود ، صدا تغییر میکند و اختلالات صوتی بوجود می آید.

ندول به برآمدگی سفیدرنگی گفته میشود که دوطرفه بوده بر روی تارها رشد نموده و موجب تغییر صدا میگردد.

برای درمان ندول تارهای صوتی باید به مراکز تخصصی گفتاردرمانی مراجعه کنید.

یکی از شایع ترین ضایعه های خوش خیم تارهای صوتی ندول است. ندول میتواند بصورت تکی و دوتایی و سه تایی و چهارتایی باشد (شایع ترین آن ندول دوتایی است).

با استفاده ناصحیح و طولانی مدت از صدا ، ندولها بر روی تارهای صوتی نمایان میشود و با ادامه رفتارهای غلط در تولید صدا، ندولها میتوانند رشد کنند و بزرگتر شوند.

ندولها در ابتدا بصورت گره های صورتی و توده ای نرم و انعطاف پذیر هستند و با ادامه استفاده نادرست از تارهای آوایی، سفت تر میشوند و در نقطه ای متمرکز میگردند.

ندول بر روی صدا چه تاثیر دارد؟

ندول از ارتعاش تارهای صوتی جلوگیری میکند و در زمان صداسازی به هم نزدیکتر میشوند و حالتی مانند ساعت شنی در تارهای صوتی ایجاد میشود و صدا کمی بم و نارسا میشود.

دلیل بوجود آمد ندول تارهای صوتی؟

هنگامی که بصورت طولانی مدت و ممتد از تارهای صوتی بصورت نادرست کار بکشید مانند جیغ زدن و فریاد زدن و بد آواز خواندن و صحبت کردن در محیط شلوغ و سرفه های زیاد و … موجب تشکیل ندول میگردد.

علائم ندول تارهای صوتی کدامند؟

ندول موجت نفس آلودگی صدا میشود و بیمار باید دائما گلویش را صاف کند و همیشه حس میکند که خلط گلویش را گرفته است مهمترین نشانه های ندول عبارتند از:

ندول در چه کسانی و چه سنی شایع است؟

ندول بیشتر در پسرها قبل از بلوغ شایع بوده و هرچه سن بالاتر میرود شاهد علائم کمتری میشویم
    در حالت کلی ندول بر اثر پرکاری تارهای آوایی ایجاد میشود.

تشخیص ندول تارهای صوتی

چنانچه گرفتگی صدای شما بیش از دو هفته طول کشید باید به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید،
    پزشک شما را برای تصویر برداری از حنجره (استروبوسکوپی) به نزد متخصص گفتاردرمانی (گفتاردرمانگر) میفرستد
    و با تصویر برداری ، تشخیص قطعی ندول تارهای صوتی صورت میگیرد.

درمان ندول تارهای صوتی

درمان ندول تارهای صوتی با توجه به علت ایجاد آن ، میتواند متفاوت باشد. اما صوت درمانی اولین روش درمان است.
    درمان با صوت درمانی (توسط آسیب شناس گفتار و زبان) موجب حذف استفاده های بد از صدا و درمان آن میشود.
    برای درمان ندول های قدیمی و سفت و سخت کار به جراحی نیز کشیده میشود.
    و بعد از استراحت، دوباره باید صوت درمانی در کلینیک گفتاردرمانی صورت گیرد.

با هرگونه تغییر در صدا که طولانی مدت بوده (بیش از دو هفته) سریعا به کلینیک گفتاردرمانی مراجعه نموده تا مراحل تشخیص و درمان مشکل صدای شما سریعتر حل شود.

برو به صفحه اول سایت

اینستاگرام گفتاردرمای اینستاگرام گفتاردرمانی طنین