• ۱۴۰۳-۰۱-۳۱

علائم تاخیر گفتار کودکان

علائم تاخیر گفتار کودکان کدامند؟ آیا نشان از اختلال تکاملی می باشد؟

اختلال گفتاری و اختلال تکاملی چه تفاوتی با هم دارند؟

کودکانی که اختلال تکلم دارند، هنگام صحبت کردن مشکلاتی در گفتار و درک آن دارند و تاثیر مستقیم بر زندگی روزمره دارد.

اما کودکانی که دچار اختلال گفتاری هستند، در تلفظ صداها و بیان کلمات دچار مشکل هستند و جملات را بخوبی درک میکنند.

نباید تکامل گفتار کودکان را با هم مقایسه کرد زیرا در کودکان متفاوت است.

چنانچه هریک از موارد زیر را مشاهده کردید ، کودک خود را به کلینیک معتبر گفتاردرمانی محل زندگی خود ببرید.

علائم تاخیر در گفتار کودکان

اگر کودکتان تا ۱۲ ماهگی سعی نمیکند با حرکات و صداها و کلمات با شما ارتباط برقرار کند

چنانچه کودک شما تا دوسالگی تقریبا ۵۰ کلمه مختلف را به زبان نمی آورد و دو سه کلمه را ترکیب نمیکند و جملات کوتاه را درک نمیکند

کودکی که سه ساله شده ولی هنوز قدرت بیان جملات و ترکیب کلمات را ندارد. و زیاد سوال نمیپرسد.

کودکانی که ۴ و ۵ ساله شده اند، ولی هنوز در حرف زدن مشکل دارند، اگر در طیف اوتیسم نباشند، ممکن است دچار اختلال تکلم باشند.

نکته » کودکانی که اوتیسمی هستند یا دچار کم شنوایی هستند یا سندروم داون یا سندروم ایکس شکننده دارند، تاخیر در گفتار آنها طبیعی است.

چنانچه حس میکنید کودکتان هریک از این علائم را دارد به گفتاردرمانی مراجعه کنید

بیشتر بخوانید:

تاخیر در گفتار کودکان

علت تاخیر در گفتار کودکان

خطرات تاخیر در گفتار کودکان

پیشگیری از اختلال تاخیر گفتاری کودکان

تشخیص تاخیر در گفتار کودک

درمان تاخیر گفتار کودکان

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی طنین – مجهزترین کلینیک درمان اختلالات گفتاری ( تاخیر در گفتار – اوتیسم – درمان لکنت و … ) در شمالغرب کشور – دکتر یونس قاسم پور گفتاردرمانگر