• ۱۴۰۲-۱۲-۲۹

علائم اوتیسم بزرگسالان

بررسی مهمترین علائمی که وجود اوتیسم در بزرگسالان را نشان میدهند.

هرچند سطح مطالعات و معلومات جامعه بیشتر شده اما هم اکنون هم بسیاری بر این باورند که اوتیسم فقط در کودکان وجود دارد.

در واقع اینطور نیست ، بلکه برخی تا بزرگسالی نیز متوجه اوتیسم خود نمی شوند.

علائمی که نشان از وجود اوتیسم در افراد دارد، از فردی به فرد دیگر متفاوت است، ما در اینجا به بررسی مهمترین علائم اوتیسم در بزرگسالان میپردازیم:

علائم اوتیسم بزرگسالان

۱- فرد اوتیسمی در برقراری ارتباط با دیگران و تعاملات اجتماعی دچار مشکل است.

اوتسم بزرگسالان

این مشکل یکی از مهترین با بارزترین علائم اوتیسم است، دلیل اینکه افراد مبتلا به اوتیسم نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند :

• عدم دیدگاه مشترک
    • عدم درک از اصطلاحات دیگران و برداشت نامناسب
    • ضعف در مهارت گفتار در مکالمه
    • عدم توانایی شناخت و احساس دیگران

همین مشکلات و عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران، رفته رفته فرد را با چالش های جدی روبرو میکند.

۲- وابستگی به شرایط موجود و روزمرگی

علائم اوتیسم در بزرگسال ها

فرد مبتلا به اوتیسم ترجیح میدهد هر روز بر اساس عادت ها کار و رفتار کند و به راحتی برنامه روزانه خود را تغییر نمی دهند و هرگونه تغییری در آنها اضطراب و نگرانی ایجاد میکند.

برای درمان اوتیسم باید به مراکز تخصصی گفتاردرمانی مراجعه کنید.

۳- مشکلات خواب

یکی دیگر از علائم اوتیسم در بزرگسالان ، مشکل خواب و اضطراب است. این مشکل میتواند به صورت افسردگی و یا درگیری شدید ذهنی به یک مسئله و یا مشکل عدم توجه و تمرکز ، خود را نشان دهد.

افراد مبتلا به اوتیسم دیرتر به خواب می روند و در طول خواب نیز معمولا چند بار از خواب بیدار میشوند.
    بعضا دچار آپنه (وقفه تنفسی) در خواب نیز میشوند.

نکته: این علامت برای همه یکسان نیست، بلکه ممکن است فردی اوتیسم داشته باشد اما در خوابش مشکلی نداشته باشد.

حرکات و احساسات اوتیسمی ها

۴- عدم توانایی ابراز احساسات

افراد بزرگسالی که به اوتیسم مبتلا هستند ، در بیان احساساتشان مشکل دارند و نمیتوانند شادی یا نارحتیشان را بروز دهند.

۵- مشکلات گفتار و تکلم

شرکت در مکالمات گروهی برای افراد اوتیسمی دشوار است. زیرا در جمله بندی و دستور زبان و تسلط بر موضوع و استفاده از ضمیرها دچار مشکل میشوند.

۶- علاقه شدید به یک موضوع

اوتیسمی ها هرچند در انجام اکثر کارها ممکن است دچار مشکل شوند اما شاید در یک موضوع خاص کاملا برتر و آگاه باشند و علاقه ی شدیدی به آن موضوع داشته باشند. مانند برتری در ریاضیات و یا سایر رشته ها..

۷- مشکلات پردازش حسی

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است نسبته به بعضی چیزها مانند بو یا صدا حساسیت خیلی زیادی داشته باشند. مانند صدای بوق ماشین یا بوی یک عطر میتواند اعصاب آنها را کاملا به هم بریزد.

۸- حرکات و رفتارهای تکراری

اوتیسمی ها به تکرار برخی کارها و حرکات و کلمات تمایل زیادی دارند و به راحتی میتوان آنها را پیش بینی کرد.

مواردی که گفته شد، از مشکلات معمول افراد مبتلا به اوتیسم است و برای تشخیص آن نباید تنها به این موارد بسنده کرد.

برای تشخیص قطعی و درمان اوتیسم ، به مراکز تخصصی گفتاردرمانی مراجعه کنید.

برو به صفحه اصلی

اینستاگرام گفتاردرمانی طنین اینستاگرام گفتاردرمای