نقش والدین در رشد حرف زدن کودک

شناخت عقبگرد در کودکان
شناخت عقبگرد در کودکان
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۱
نقش والدین در رشد حرف زدن کودک

نقش والدین در رشد حرف زدن کودک

در این مطلب می خواهیم بدانیم نقش والدین در رشد حرف زدن کودک چقدر تاثیر گذار می باشد، با ما همراه باشید.

در گذشته اگر کودک تاخیر کلامی داشت، والدینش او را به کلینیک گفتار درمانی می بردند،
آسیب شناس زبان و گفتار با کودک تمرین می کرد.
در این روش کسی که بیشتر از همه با کودک تمرین انجام می داد،
گفتاردرمانگر یا آسیب شناس گفتار و زبان بود.

در حال حاضر ما روش بهتری برای کمک به کودکان تاخیر کلامی پیدا کرده ایم.
والدین علائق فرزندشان را بهتر می شناسند و زمان زیادی در کنار کودک هستند،
پس تمرکز مداخلات امروزی کودکان خردسال دارای تاخیر کلامی بر روی والدین می باشد.

والدین نحوه مداخلات و ارتباط موثر قابل اجرا و لذت بخش در خانه را یاد می گیرند و
در موقعیت های طبیعی با کودک خود تمرین می کنند.

نقش والدین و گفتاردرمانگر در رویکرد جدید

در این رویکرد بیشترین زمان تمرین بر عهده والدین می باشد و آسیب شناس گفتار و زبان
بعد از ارزیابی دقیق کودک، نقش یک مربی و ناظر را بر عهده می گیرد.

آسیب شناس به والدین کمک می کند که بتوانند با کودک به طور موثر ارتباط برقرار کنند.
اولویت های کودک را برای او مشخص می کند و به والدین کمک می کند تا
راهکارهایی برای رفع مشکلات زبانی پیدا کرده و استفاده کند.

گفتاردرمانگر به والدین کمک می کند که فعالیت هایی را در خانه پیدا کنند تا
برای کودک موثر و لذت بخش باشد. به این روش ” مداخلات والد مجری ” می گوییم.

تمرکز مهم مداخلات والد مجری در کودکان خردسال دارای تاخیر کلامی،
کمک به والدین برای یادگیری نحوه انجام مداخلات و تمرینات در موقعیت های لذت بخش و طبیعی در خانه می باشد.

آیا والدین به تنهایی کفایت می کنند

خیر.
در واقع تهیه برنامه درمانی براساس وضعیت کودک یکی از مهم ترین بخش در مداخلات زبانی می باشد.
وضعیت زبانی هر کودک منحصر به خود بوده و آسیب شناس گفتار و زبان باید
پس از ارزیابی دقیق مهارت های گفتاری و زبانی کودک، این برنامه درمانی را تهیه و به والدین ارائه دهد.
همچنین این برنامه در طول هر هفته یا دو هفته یکبار در اختیار والدین قرار داده می شود.

گفتاردرمانگر می بایست نحوه دستیابی این اهداف را به والدین آموزش داده و
والدین طبق راهنمایی در خانه اقدام به اجرای تمرینات کنند.

در بعضی از کودکان، شدت تاخیر کلامی زیاد است که در این مورد باید
علاوه بر والدین، آسیب شناس نیز به طور فشرده با کودک کار کند تا تاخیر جبران شود.

نقش والدین در رشد حرف زدن کودک
نقش والدین در رشد حرف زدن کودک

 تحقیقات جدید درباره نقش والدین

۱-والدین به اندازه آسیب شناس گفتار و زبان حتی بیشتر موثر هستند.

در سال ۲۰۱۱ دو محقق، ۱۸ مطالعه متفاوت که در آنها کودکان با تاخیر کلامی ( به علت های مختلف )
حضور داشتند را بررسی کردند.
آنها به این نتیجه رسیدند که هنگامی که والدین نحوه تمرینات و ارتباط در خانه را یاد می گیرند می توانند به اندازه گفتاردرمانگر به تنهایی به رشد فرزندشان کمک کنند.
حتی در رویکرد ” مداخلات والد مجری ” کودک درک و گرامر بهتری از خود نشان داد.

۲-به دلیل اینکه والدین در خانه تمرینات را در موقعیت های طبیعی انجام می دهند کودک رشد بسیار خوبی دارد.

موقعیت های طبیعی همان کارهای روزمره مثل صبحانه خوردن، لباس پوشیدن،
بیدار شدن، مسواک زدن خوردن ، و.. می باشد.
والدین از آنجایی که در خانه امکان رویارویی با این موقعیت ها را دارند می توانند
تمرینات زبانی را به خوبی به کودک آموزش دهند.

والدین در کلینیک آموزش می بینند که چگونه دنبال روی کودک باشند و چطور با در نظر گرفتن توجه و علاقه کودک می توانند مهارت های زبانی کودک را بهبود بخشند.

۳-در مداخلات والد مجری، والدین استرس کمتری دارند.

در سال ۲۰۱۷ یک مطالعه بر روی کودکان زیر ۳ سال دارای تاخیر کلامی که مشکل پزشکی دیگری نداشتند انجام شد. برخی از این کودکان تنها جلسات گفتاردرمانی دریافت می کردند و برخی دیگر زیر نظر گفتاردرمانگر توسط والدین در خانه تمرینات را انجام می دادند.

نتیجه گیری آنها این شد که هر دو گروه وضعیت زبانی شان بهتر شد.
با این وجود کودکان دسته دوم ( مداخلات والد مجری ) در زمان مشابه درک زبانی شان بهتر رشد کرده بود و والدین این گروه در طول دوره درمانی استرس کمتری را تجربه می کردند.

۴-کودکان دارای تاخیر کلامی با علت های مختلف از مداخلات والد مجری سود می بردند.

در سال ۲۰۱۶، ۷۶ تحقیق را به طور جامع مطالعه کردند و دریافتند که همه کودکان دارای تاخیر کلامی با علت های گوناگون، مشارکت والدین در درمان، به بهبودی مهارت های زبانی فرزندشان سرعت می بخشد.

دلیل تاخیر زبانی عده ای از این کودکان مشخص نشده بود،
برخی از آنها تشخیص کم توانی ذهنی، اوتیسم و کم شنوایی دریافت کرده بودند.
همه این کودکان از مداخلات والد مجری استفاده می کردند.

نتیجه گیری:

همانگونه که گفتیم والدین می توانند نقش موثری در درمان دیرگفتاری داشته باشند. این به این معنا نیست که والدین بدون آسیب شناس گفتار و زبان در خانه اقدام به خود درمانی کنند.
تمامی تحقیقات فوق در خصوص تمرینات والدین زیر نظر آسیب شناس گفتار و زبان بوده است.

شدت مشکل بعضی از کودکان به حدی است که نیاز به دریافت گفتاردرمانی فشرده دارند و علاوه بر تمرینات خانه باید، در کلینیک، گفتاردرمانگر هم به صورت فشرده با کودک تمرین کند.

برو به صفحه اول سایت

اینستاگرام گفتاردرمایاینستاگرام کلینیک طنین