• ۱۴۰۳-۰۲-۰۸

اختلالات مادرزادی صوت کودکان

بررسی اختلالات مادرزادی صوت در کودکان

لارنگومالاسی ( نرمی حنجره )

نرمی حنجره شایع ترین اختلال مادرزاده حنجره در کودکان است ، در لارنگومالاسی ساختارهای حنجره نوزاد به دلیل عدم رشم کافی ، نرم هستند.
    نشانه ی اولیه آن، خر خر کردن کودک است. در لارنگومالاسی کودک میتواند غذا بخورد و وزن بگیرد و مشکلی جدی محسوب نمیشود.

معمولا کودکانی که مشکل نرمی حنجره دارند، تا ۱۸ یا ۲۰ ماهگی مشکلشان خود به خود حل میشود و درصد کمی ممکن است نیاز به درمان دارویی یا حتی جراحی داشته باشند.

لارنگومالاسی چیست

فلجی تارهای صوتی نوزادان

در این مورد گریه نوزاد بی صدا و ضعیف است و صدای نفس در در گریه ها شنده میشود.
    فلج تارهای صوتی میتواند یک طرفه باشد ( یکی از تارهای صوتی فلج باشد ) یا دوطرفه باشد ( دردو تار صوتی فلج باشد )

فلج یک طرفه میتواند به دلیل رفه و جراحت باشد و فلج دوطرفه معمولا همراه سندروم آرنولد کیاری Arnold Chiari رخ میدهد.

سندروم کیاری چیست؟
    در سندروم کیاری مغز افراد از جمجمه آنها بزرگتر است و قسمتی از مغز به خارج از جمجمه رانده میشود. درمان با توجه به علت مشکل، متفاوت است.

وب تار صوتی

وب های مادرزادی بافتی پرده مانند است که از یک تار صوتی به دیگری کشیده شده است.
    این مشکل در نتیجه اختلال در تکامل جنین شناسی رخ میدهد. این مشکل ممکن است علائم خاصی نداشته باشد ولی فقط عملکرد تارهای صوتی را محدود میکند.

چنانچه پرده ای که بین دوتار صوتی قرار گرفته ضخیم باشد، راه هوایی را محدود کرده و موجب کم آوردن نفس شود و صدای نوزاد گفته شود.

درمان این مشکل معمولا با جراحی انجام میشود و این بافت با لیزر برداشته میشود.

کیست های مادرزادی تار صوتی

کیست های مادرزادی تارهای صوتی بسیار کمیابند و بعضا ممکن است هنگام تولد شناسایی نشوند. نوزادان دارای این نوع کیست، خرخر میکنند ، ناراحتی تنفسی و مشکلات تنفسی دارند که با برش کیست در جراحی برطرف می شود.

کیست حنجره چیست؟

پاپیلومای تار صوتی

پاپیلوما در حنجره به علت وجود ویروس ایجاد می شود و می تواند از مادر به نوزاد منتقل شود. این ویروس باعث رشد تومورهایی در سطح تار صوتی می شود که این تومورها به سرعت تکثیر می شوند و باعث انسداد راه هوایی می شوند.

پاپیلومای تار صوتی

نشانه های پاپیلومای تار صوتی خرخر کردن نوزاد، گریه ضعیف، مشکلات بلعیدن و صدای دارای نفس می باشد. درمان پاپیلومای تار صوتی، دارو و جراحی است. مقاومت این بیماری بسیار زیاد است و ممکن است در کودکان نیاز به چندین عمل جراحی باشد.