• ۱۴۰۳-۰۲-۰۷

فلج مغزی

فلج مغزی بیماری است که تاثیر آن بر روی عضلات بدن است که سبب اختلال در کارکرد و حرکت آنها میشود. که عضلات هماهنگی لازم برای انجام کار هارا ندارند.

شدت و عوارض این اختلال ، در بیماران متفاوت است. و هیچ کدام از بیماران فلج مغزی شبیه به هم نیستند.

دو عامل  (محل آسیب) و (وسعت آسیب در مغز)  تعیین کننده میزان شدت و عوارض این بیماری است

فلج مغزی را cp  و یا بیماری سی پی نیز می نامیم.

در این بیماری آن  قسمت هایی از مغز آسیب دیده که مسئول انجام حرکات ظریف و درشت هستند.

چرا فلج مغزی اتفاق می افتد؟

در گذشته نزدیک، باور بر این بود که آسیبهای  مغزی  فقط در دوران جنینی اتفاق می افتد.

ولی امروزه، با اینکه بخش بزرگی از تکامل مغز در دوران جنینی و کودکی است بر این باورند که بعد از آن هم به تکامل خود ادامه میدهد و اگر در این مدت آسیبی به مغز وارد شود فرد دچار فلج مغزی یا بیماری سی پی میشود.

کودکان  نارس و آنهایی که در زمان تولد وزن کمی دارند بیشتر دچار آسیب های مغزی میشوند.

علائم فلج مغزی عبارتند از:

تن عضلانی متغیر در این حالت عضلات آنها یا بیش اندازه سفت است یا بسیار نرم است

نا هماهنگی بین عضلات

لرزش دستها و بدن

حرکات آرام و کند به خصوص هنگام نوشتن

تاخیر در راه رفتن، نشستن و …….

استفاده بیش از حد یک طرف بدن

اشکال در انجام حرکات ظریفی مانند نوشتن یا بستن بند کفش ها

اختلال در راه رفتن مانند راه رفتن بر روی انگشتان پا، یک قدم درهم و برهم، راه رفتن قیچی مانند عبور از زانو، راه رفتن وسیع یا راه رفتن نامتقارن

آبریزش دهان و به سختی مکیدن یا بلعیدن

علائم اولیه فلج مغزی معمولا قبل از ۳سالگی ظاهر میشوند. نوزاد مبتلا به فلج مغزی اغلب در مقایسه با کودکان عادی، دیر به مراحل رشد حرکتی از قبیل غلتیدن، نشستن و را رفتن و….. میرسد .

یکی دیگر از تشخیص فلج مغزی ماندگار بودن رفلکس های طبیعی است. برخی از رفلکس ها پس از مدتی بایند از بین بروند که در کودکان سی پی به طور طولانی مدت حفظ میشوند.

البته نا گفته نماند که بعضی از کودکان ممکن است تمامی علائم بالا را نداشته باشند.

همچنین امروزه MRI  و تصویربرداری از مغز می تواند به تشخیص دقیق Cerebral palsy کمک کند.

علت بیماری سی پی

به طور تقربی۷۰ درصد علت بیماری سی پی یا  فلج مغزی مادرزادی است.

۲۰ درصد از علل سی پی مربوط به  صدمات در حین تولد است.

۱۰ درصد مربوط صدماتی است که  بعد از تولد به مغز کودک وارد می شود.

که عبارتند از: عفونت های دوران بارداری،  زردی شدید بدون درمان، نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد، خونریزی مغزی قبل از تولد، عفونت های بعد از تولد، علل ژنتیکی

تشخیص بیماری سی پی یا فلج مغزی

معمولا چند ماه پس از تولد نوزاد علائم فلج مغزی مشخص میشود.

همانطورکه گفتیم مغز رشدو تکامل خودرا در دوران جنینی و نوزادی کامل میکند که به دلیل رشد و تکامل مغز در سال اول تولد تشخیص بیماری کمی دشوار است.

تشخیص بیماری سی پی در دوران بارداری

تشخیص این بیماری هنگامی جنین در شکم مادر است بسیار دشوار و تا حدی غیر ممکن است.

فلج مغزی انواع مختلفی دارد

سی پی را به ۴ قسمت (اسپاستیک ، اتتوئید ، آتاکسیک و مختلط )تقسیم بندی کرده اند تا ثلتیر آنرا بر زندگی افراد بهتر دردک کنند.

هر چهار نوع بر اساس مشکلات  حرکتی تشخیص داده میشوند.

ممکن است فلج مغزی بر روی یک اندام بدن تاثیر بگذارد که معمولا دست است و فلج یک اندام نامیده میشود.

گاه فلج بر روی یک طرف بدن تاثیر میگذارد که فلج یک طرفه نامیده میشود.

ممکن است بر روی نیمه بدن تاثیر بگذارد (پاها و دستها)  که فلج دو سویه نام دارد

و نمومه دیگر آن فلج چهار گانه است که بر روی کل بدن تاثیر میگذارد.

درمان فلج مغزی

درمان این بیماری نیازمند به متعددی از پزشکان متخصص است. تشخیص اولیه زود و شروع به درمان شانس کودکان رابرای درمان بالا میبرد.

از آنجاییکه بیماری فلج مغزی افراد و کودکان شبیه هم نیست بنابراین درمان آنها نیز کاملا مبتنی بر فرد و نیازهایش است.

انتخاب پکیج درمانی هر فرد بر اساس ۴ فاکتور زیر است :

• نوع فلج مغزی
    • مکان آسیب و مشکلات حرکتی
    • شدت ناتوانی و……

درمان براساس اهداف کوتاه مدت و دراز مدت در تمامی مشکلاتی که کودک دارد طراحی مشود. براساس مشکلات کودک ممکن است اولویت اول فیزیوتراپی و یا دارو درمانی و یا گفتار درمانی باشد.

اغلب کودکان سی پی نیاز به متخصصان زیر دارند:

• متخصص اطفال
    • نورولوژیست
    • گفتاردرمانگر
    • کاردرمانگر
    • فیزیوتراپیست
    • جراح
    • روانشناس و رفتار درمانگر
    • متخصص چشم
    • متخصص گوش و حل و بینی

همه چیز در باره سی پی

۱ –فلج مغزی یکی از شایع ترین اختلالات حرکتی کودکان و افراد است

با توجه به تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده از بین ۱۰۰۰ نفر فقط ۳ نفر دچار این بیماری میشوند.

و تقریبا فلج مغزی  70% آنها از نوع اسپاستیک است.

در میان کودکان با فلج مغزی ۸ درصد دچار طیفی از اختلالات مانند اتیسم و ۳۵ درصد مبتلا به صرع هستند.

۲- سی پی پیشرونده نیست

آسیب مغزی یکبار است. با اینکه  آسیب مغزی افزایش نمی یابد ولی اختلالات و مشکلاتی که بواسطه فلج بوجود می آید در صورتی که تحت مداخلات توانبخشی گفتار درمانی ، فیزیوتراپی و کاردرمانی قرار نگیرد بد و بدتر می شوند.

۳ -از بین سه نفر فقط دو نفر می توانند راه بروند

۴- از ۴ کودک ۳ نفر قادر به برقراری ارتباط کلامی هستند

در هنگام فلج مغزی باید به آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کنید و مداخلات زود هنگام را دریافت کنید تا بیماری پیش نرود.

و در آخر نباید بدنبال درمان قطعی بیماری باشید ممکن است بیماری این افراد با کمک گفتار درمانی ، کاردرمانی ، فیزیوتراپی بهبود یابد ولی درمان قطعی و رفع آسیب مغزی به طور کامل امکان پذیر نیست.

tg[ lycd